El primer dels
nous automotors de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya que prestarà
servei a la línia Lleida-La Pobla de Segur ja és a Lleida. Es tracta d’un
automotor dièsel Stadler amb el qual FGC culmina el pla de completa
modernització de la línia iniciat al 2005 una vegada traspassada la seva gestió
al govern de Catalunya.
El nou
tren Stadler a la seva arribada a Lleida.
Foto Joan C. Salmerón (2016)
Aquesta línia,
que uneix la plana del Segria amb el Pallars, va ser concebuda a mitjans del
segle XIX quan el creixement de la xarxa ferroviària va fer palesa la
necessitat de trencar el tradicional aïllament de la península amb la resta d’Europa
permetent una comunicació més ràpida i
directa amb el continent. Així, la línia va projectar-se com un eix nord-sud que
enllacés Toulouse amb Lleida.
Un
dels primers trens de la línia a l’estació de Tremp.
Postal. Arxiu Salmerón (c.
1950)
Després de
nombrosos problemes i entrebancs, el 3 de febrer de 1924 va ser inaugurada la
primera secció de la línia entre Lleida i Balaguer, no arribant a La Pobla de
Segur fins a tres dècades després, el 13 de novembre de 1951. I encara que les
obres es van iniciar direcció Sort, la línia no es va prolongar i les obres van
ser abandonades. En les dècades posteriors, la manca d’inversions i manteniment
van provocar el declivi de la línia i a mitjans dels 80 des de Madrid es va
plantejar el seu tancament, evitat any a any gràcies a la forta mobilització
ciutadana.
En aquest
context, a mitjans del 90, la Generalitat de Catalunya i el govern central de
Madrid van iniciar una llarga negociació per al traspàs de la gestió de la
línia que no va finalitzar fins a l’any 2005. Una vegada formalitzat el traspàs,
la prioritat va ser la millora i renovació total de les precàries infraestructures
heretades mentre que l’explotació va ser provisionalment subcontractada a
Renfe.
Així, al 2014 va
iniciar-se una nova fase per a la línia amb l’assumpció completa de
l’explotació de la mateixa per part d’FGC i amb la formació del nou personal,
la futura integració urbana al seu pas per Balaguer (convertint aquest tram de
línia en tren-tram) i l’adquisició del nou material mòbil que es materialitza
amb l'arribada dels nous automotors.
Construcció
dels nous trens a la fàbrica Stadler.
Foto Enric Ticó (2015)
La compra dels
nous vehicles es va formalitzar amb la firma suïssa Stadler el 31 de març de
2014, guanyadora del concurs convocat a tal efecte el 10 de gener del mateix
any. El primer dels mateixos ha arribat a Lleida el 15 de gener i l'endemà ha estat presentats oficialment en un dels primers actes als quals
assisteixen el nou President de la Generalitat, Carles Puigdemont, i el nou
Conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull. Després de les oportunes
proves, es preveu que els nous vehicles es posin en marxa durant la primavera de
2016.
L’automotor
331-01 a la seva presentació.
Foto Joan C. Salmerón (2016)
Es tracta d’uns
automotors dièsel articulats de sis eixos i tres mòduls (tipus M6C) que
disposen d’una secció majoritària de pis baix. Són els primers vehicles de
viatgers d’ample ibèric d’FGC. Han estat construïts per Stadler a la seva
fàbrica de Bussnang entre els anys 2014 i 2015 i s’engloben dins del model GTW
amb vehicles molt similars que circulen per les xarxes interurbanes d’Itàlia,
Holanda o els Estats Units. Els dos mòduls extrems de viatgers (suportats per
un bogie cadascú) es recolzen sobre el mòdul central, que posseeix un bogie
motriu i tot l’aparellatge elèctric i de tracció. Aquest mòdul central alhora
disposa d’un passadís que permet la comunicació entre els dos departaments de
viatgers.
Amb una longitud
totals de 40,890 metres, cada tren pesa 83 Tm en servei. La tracció es realitza
per mitjà dels dos motors ubicats al bogie central amb una potència total de
960 KW (1305 CV) i pot assolir una velocitat màxima de 120 Km/h.
Exterior del nou tren Stadler.
Foto Joan C. Salmerón (2016)
Al seu interior
poden viatjar 104 persones assegudes (en 93 seients fixes i 11 abatibles) i 97
dretes, sumant un totals de 201 viatgers. Per facilitar la visió dels paisatges
de la línia, així com el confort del viatger, els dos automotors estan dotats
de finestres panoràmiques i d’espais per a persones amb mobilitat reduïda (PMR)
i bicicletes, endolls carregadors, serveis per a PMR i un nou sistema de
suspensió pneumàtica. Pel que fa a la decoració exterior, han estat els propis
ciutadans els que han pogut participar en la mateixa a través de la simpàtica
campanya convocada per FGC.
Els nous trens
conformen la nova sèrie 331 (núm. 331-01 a 331-02) i el seu manteniment s’efectuarà
a uns nous tallers que es construiran a Balaguer.
Recreació virtual
del nou tren a l’estació de La Pobla de Segur.
Doc. Stadler. Arxiu Salmerón
Culmina així
també, amb l’arribada d’aquests nous trens, la renovació i modernització de la
flota de les tres principals línies de transports de viatgers de la xarxa
d’FGC: Lleida-La Pobla, Barcelona-Vallès i Llobregat-Anoia.
La línia
Barcelona-Vallès, també coneguda com el “Metro del Vallès”, va rebre 24 trens
construïts entre els anys 2013 i 2014 de les noves sèries 113 i 114 que des de
2015 efectuen els serveis principals de la mateixa.
Un dels nous
trens de la sèrie 113 entre Barcelona i Sabadell.
Foto Joan C. Salmerón (2015)
Pel que fa a la
línia Llobregat-Anoia o “Metro del Baix Llobregat”, la totalitat dels serveis
són efectuats per els 42 automotors de la sèrie 213 l’interior i la carrosseria
dels quals estan sent millorats encara que fa pocs anys de la seva posada en
servei (1998-2009).
Primera unitat de
la sèrie 213 reformada al seu pas per Sant Boi.
Foto Joan C. Salmerón (2016)
Per saber-ne més:
- Llibre "FGC. El material motor i mòbil". Carles Salmerón i Bosch (Barcelona, 2013).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada