dijous, 21 de setembre del 2017

Els darrers senyals mecànics de Catalunya



L’estació de Balaguer, a la província de Lleida, va disposar dels darrers senyals mecànics en servei de la xarxa ferroviària de Catalunya. Dos d’ells es trobaven situats a cada costat de l’estació, un senyal d’entrada i un senyal d’avançat fix, així com un tercer es trobava a la sortida nord garantint la seguretat dels dos passos a nivell.  Aquests elements, que funcionaven des dels orígens de la línia que uneix Lleida amb La Pobla de Segur, que avui forma part de la xarxa d’FGC, formen part del patrimoni ferroviari català i, encara que avui ja no regulen la circulació, són plenament operatius.

Esquema del funcionament dels senyals.
Disseny FGC. Arxiu Terminus.



El funcionament d’aquests senyals era molt simple: el cap d’estació els accionava a distància per mitjà d’un sistema de cables i politges que permetia obrir i tancar cadascun dels senyals. A més, i com a mesura de seguretat complementària, la taula de comandament disposava d’un tradicional sistema d’enclavament central amb les clàssiques claus tipus Boure.

Història de la senyalització ferroviària

Quan les primeres línies de ferrocarril van ser construïdes a principis del segle XIX, una de les principals preocupacions de les noves companyies ferroviàries va ser la de garantir la seguretat de les circulacions, especialment a les línies de via única. Amb aquest objectiu, inicialment es van utilitzar indicacions fetes amb els braços (de dia) o amb fanals d’oli (de nit), però l’increment progressiu de la velocitat dels trens i les noves innovacions tecnològiques van propiciar el desenvolupament de sistemes de senyalització més moderns.

A partir del segle XX. Amb l’arribada de l’electricitat, els antics sistemes van ser substituïts per nous semàfors elèctrics que anirien evolucionant fins arribar a la implementació de xarxes de senyalització electròniques, avui gestionats des dels llocs centrals de comandament. A hores d’ara, en matèria de senyalització, el segle XXI es caracteritza per la introducció del sistema ERTMS, una iniciativa de la Unió Europea, que es basa en la detecció i el control dels trens mitjançant sistemes de ràdio, GPS i balises.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada