L’estació de
Balaguer, a la província de Lleida, va disposar dels darrers senyals mecànics en
servei de la xarxa ferroviària de Catalunya. Dos d’ells es trobaven situats a
cada costat de l’estació, un senyal d’entrada i un senyal d’avançat fix, així
com un tercer es trobava a la sortida nord garantint la seguretat dels dos passos
a nivell. Aquests elements, que
funcionaven des dels orígens de la línia que uneix Lleida amb La Pobla de Segur,
que avui forma part de la xarxa d’FGC, formen part del patrimoni ferroviari
català i, encara que avui ja no regulen la circulació, són plenament operatius.
Esquema del funcionament dels senyals.
Disseny FGC. Arxiu Terminus.
El funcionament d’aquests
senyals era molt simple: el cap d’estació els accionava a distància per mitjà d’un
sistema de cables i politges que permetia obrir i tancar cadascun dels senyals. A
més, i com a mesura de seguretat complementària, la taula de comandament
disposava d’un tradicional sistema d’enclavament central amb les clàssiques claus
tipus Boure.
Història de la senyalització ferroviària
Quan les primeres
línies de ferrocarril van ser construïdes a principis del segle XIX, una de les
principals preocupacions de les noves companyies ferroviàries va ser la de
garantir la seguretat de les circulacions, especialment a les línies de via
única. Amb aquest objectiu, inicialment es van utilitzar indicacions fetes amb
els braços (de dia) o amb fanals d’oli (de nit), però l’increment progressiu de
la velocitat dels trens i les noves innovacions tecnològiques van propiciar el
desenvolupament de sistemes de senyalització més moderns.
A partir del
segle XX. Amb l’arribada de l’electricitat, els antics sistemes van ser substituïts
per nous semàfors elèctrics que anirien evolucionant fins arribar a la
implementació de xarxes de senyalització electròniques, avui gestionats des
dels llocs centrals de comandament. A hores d’ara, en matèria de senyalització,
el segle XXI es caracteritza per la introducció del sistema ERTMS, una
iniciativa de la Unió Europea, que es basa en la detecció i el control dels
trens mitjançant sistemes de ràdio, GPS i balises.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada