L’any 1906 nou de
les 14 locomotores de vapor d’ample de via ibèric que formaven el parc mòbil original
de la companyia “Ferrocarril Sarrià Barcelona” (FSB) van sortir del Port de Barcelona
amb destí desconegut.
Detall de la revista "Locomotives International", juny-juliol 2017.
El Ferrocarril
Sarrià Barcelona, el primer del grup d’empreses que formen avui Ferrocarrils de
la Generalitat de Catalunya (FGC), va inaugurar la línia entre Sarrià i
Barcelona l’any 1863 i va comptar amb 14 locomotores de vapor que van estar en
servei fins a l’electrificació i el canvi d’ample (de 1668mm a 1435mm) de la mateixa
l’any 1905. El parc motor estava format principalment per locomotores angleses construïdes
per Sharp Steward (núm. 1-6, 8II y 9) entre 1862 i 1882 i per Brush
Electrical (núm. 13 y 14) al 1891. La companyia va fer algunes adquisicions addicionals
al constructor francès Koechlin (núm. 7 y 8I) al 1864 i al barcelonès
Maquinista Terrestre y Marítima (núm. 10 y 12) al 1887, sent aquestes últimes unes
de les primeres locomotores construïdes a Barcelona.
D’aquest parc
motor, la locomotora núm. 1 (S.S. 1373/1862) va ser destruïda per una explosió
al centre de Barcelona i, tres unitats més, les locomotores núm. 10 (MTM
5/1887), núm. 12 (MTM 6/1887) y núm. 7 (Koechlin 878/1864) van ser venudes a
diferents ferrocarrils d’Espanya. El més interessant d’aquesta història és descobrir
què va passar amb les altres 10: la número 8I (Koechlin 879/1864) va
passar pel Port de Barcelona l’any 1881 i la resta, l’any 1906. Es tracta de
les locomotores núm. 2 (S.S. 1374/1862) núm. 3 (S.S. 1375/1862) núm. 4 (S.S.
1376/1862) núm. 5 (S.S. 1497/1864) núm. 6 (S.S. 1498/1864) núm. 8II (S.S.
3138/1882) núm. 9 (S.S. 2644/1876) núm. 13 (B.E. 1891) i núm. 14 (B.E. 1891).
El seu pas per la Duana de Barcelona al 1906 està documentant, però no s’ha
trobat cap registre que especifiqui el seu destí.
La locomotora número 5 a l'estació de Plaça Catalunya de Barcelona.
Arxiu FGC (c.1890)
Des d’aquest blog
ens sumen a la crida internacional que l’escriptor Joan Carles Salmerón ha fet
a través de diferents mitjans europeus, com la revista anglesa “Locomotives
International”, per trobar informació sobre aquestes interessants locomotores.
S’ha de tenir en compte que van ser construïdes amb ample de via ibèric i que
en aquell moment ja tenien 40 anys d’antiguitat. Quin podria haver estat el seu
destí?
Per saber-ne més:
- Llibre "El Tren de Sarrià". Carles Salmerón i Boshc (Barcelona, 1988).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada