El servei de
metro de Barcelona representa actualment la principal xarxa de transport públic
de la ciutat. Aquesta xarxa està composta per un total d’11 línies: vuit
explotades per TMB i tres serveis urbans integrats en les xarxes suburbanes
d’FGC. Les vuit línies de TMB sumen un total de 118 quilòmetres i 154 estacions
per les quals, des de la seva inauguració l’any 1924, han circulat fins a 19
tipus diferents de material mòbil, onze sèries de les quals ja han estat
retirades i vuit que presten servei avui dia.
Actualment, així, el servei metropolità de la ciutat comtal està servit
per 174 composicions de diferents amples de via, dels quals 34 trens ho fan amb
ample ibèric i la resta, 140, amb ample internacional, formant un total de 678
vehicles.
Sèrie 500
Es tracta de la
sèrie més petita, conformada per tan sols tres composicions de dos cotxes
motors (M-M) construïts per Alstom i CAF l’any 2003. Opera a la nova línia L11
entre Trinitat Nova i Can Cuyas, inaugurada el 14 de desembre de 2003. Des de
2009 aquesta línia funciona amb conducció automàtica malgrat que encara és
necessària la presència d’un operari a l’entrada de Trinitat Nova. La sèrie 500
es manté a un petit taller a la pròpia estació de Trinitat Nova.
Sèrie 2000
Les sis
composicions de cinc cotxes (M-M-R-M-M) que formen la sèrie 2000 actualment presten
servei a la línia L3 i van ser construïdes pel consorci format per CAF,
Meifensa i Alstom entre 1992 i 1997. En un primer moment van circular amb
composicions de tres cotxes, però aquests posteriorment serien ampliats amb les
successives obertures de noves estacions a l’L2, línia per a la qual la sèrie
2000 va ser concebuda. El seu manteniment s’efectua a les cotxeres de Sant
Genís.
Sèrie 2100
La sèrie 2100
està formada per 15 composicions de cinc cotxes (M-M-R-M-M) construïdes per
Alstom i CAF entre els anys 1997 i 2001 amb motiu de les ampliacions de la
línia L2, però amb l’arribada de nou material a finals de la dècada dels 2000
van ser traslladades a l’L4 on actualment estan sent adaptades a una nova
decoració. Són mantingudes als dipòsits del Triangle i Trinitat Nova.
Sèrie 3000
18 trens de cinc
cotxes (M-R-M-M-M) formen aquesta sèrie construïda per La Maquinista Terrestre
i Marítima, Macosa i CAF entre 1986 i 1988 que presta servei a la línia L3. El
primer dels 18 trens va començar a circular per la xarxa de metro el 29 de
setembre de 1986. Tota la sèrie va ser reformada entre els anys 2007 i 2011
adaptant-la a un nou sistema de decoració i interiorisme. La seva base es troba
a les cotxeres de Sant Genís.
Sèrie 4000
La sèrie 4000,
d'ample de via ibèric, presta servei a la línia L1 i està formada per 24 trens
de cinc cotxes (M-R-M-M-M). Va ser construïda entre 1987 i 1988 per La
Maquinista Terrestre i Marítima, Macosa i CAF, com la sèrie 3000 i com ella, va
ser reformada entre els anys 2008 i 2010. El seu manteniment es porta a terme
als dipòsits de Santa Eulàlia i La Sagrera.
Sèrie 5000
L'empresa CAF,
entre el 2005 i el 2007, va construir aquesta sèrie formada per 39 composicions
de cinc cotxes (M-M-R-M-M) que circulen per la línia L5 i que van substituir
els populars trens de la sèrie 1000. A l’actualitat una petita quantitat
de les 39 composicions estan destinades temporalment a l’L3. El seu manteniment
s’efectua a les cotxeres de Can Boixeres i Vilapicina.
Sèrie 6000
Juntament amb la
sèrie 4000, la sèrie 6000 presta servei a la línia L1 amb ample de via ibèric.
Les deu composicions de cinc cotxes (M-M-R-M-M) que formen la sèrie van ser
construïdes per CAF entre 2007 i 2009 amb motiu de l’ampliació de la línia. La
seva base es troba localitzada als dipòsits de Santa Eulàlia i La Sagrera.
Sèrie 9000
Es tracta de la
sèrie de metro més innovadora d'Europa. Va ser construïda per Alstom entre els
anys 2006 i 2008 per prestar servei a les línies amb conducció automàtica L9 i
L10, en construcció aleshores. Està formada per un total de 55 composicions de
cinc cotxes (M-M-R-M-M) actualment repartides per diferents línies: 19 presten
servei a les línies automàtiques L9Nord, L9Sud i L10; 25 (adaptades amb cabina
de conducció) circulen per la línia L2; i onze (també adaptades) recorren la
línia L4. Les composicions destinades a les línies L9 i L10 tenen la seva base
als dipòsits de Can Zam i Zona Franca i les destinades a les línies L2 i L4 a
les cotxeres del Triangle.
Per saber-ne més:
- Llibre "El Metro de Barcelona I". Carles Salmerón i Bosch (Barcelona, 1992).
- Llibre "El Metro de Barcelona II". Carles Salmerón i Bosch (Barcelona, 1992).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada