dimarts, 31 de maig del 2016

El material mòbil del Metro de Barcelona

El servei de metro de Barcelona representa actualment la principal xarxa de transport públic de la ciutat. Aquesta xarxa està composta per un total d’11 línies: vuit explotades per TMB i tres serveis urbans integrats en les xarxes suburbanes d’FGC. Les vuit línies de TMB sumen un total de 118 quilòmetres i 154 estacions per les quals, des de la seva inauguració l’any 1924, han circulat fins a 19 tipus diferents de material mòbil, onze sèries de les quals ja han estat retirades i vuit que presten servei avui dia.  Actualment, així, el servei metropolità de la ciutat comtal està servit per 174 composicions de diferents amples de via, dels quals 34 trens ho fan amb ample ibèric i la resta, 140, amb ample internacional, formant un total de 678 vehicles.



Sèrie 500

Es tracta de la sèrie més petita, conformada per tan sols tres composicions de dos cotxes motors (M-M) construïts per Alstom i CAF l’any 2003. Opera a la nova línia L11 entre Trinitat Nova i Can Cuyas, inaugurada el 14 de desembre de 2003. Des de 2009 aquesta línia funciona amb conducció automàtica malgrat que encara és necessària la presència d’un operari a l’entrada de Trinitat Nova. La sèrie 500 es manté a un petit taller a la pròpia estació de Trinitat Nova.



Sèrie 2000

Les sis composicions de cinc cotxes (M-M-R-M-M) que formen la sèrie 2000 actualment presten servei a la línia L3 i van ser construïdes pel consorci format per CAF, Meifensa i Alstom entre 1992 i 1997. En un primer moment van circular amb composicions de tres cotxes, però aquests posteriorment serien ampliats amb les successives obertures de noves estacions a l’L2, línia per a la qual la sèrie 2000 va ser concebuda. El seu manteniment s’efectua a les cotxeres de Sant Genís.



Sèrie 2100

La sèrie 2100 està formada per 15 composicions de cinc cotxes (M-M-R-M-M) construïdes per Alstom i CAF entre els anys 1997 i 2001 amb motiu de les ampliacions de la línia L2, però amb l’arribada de nou material a finals de la dècada dels 2000 van ser traslladades a l’L4 on actualment estan sent adaptades a una nova decoració. Són mantingudes als dipòsits del Triangle i Trinitat Nova.



Sèrie 3000

18 trens de cinc cotxes (M-R-M-M-M) formen aquesta sèrie construïda per La Maquinista Terrestre i Marítima, Macosa i CAF entre 1986 i 1988 que presta servei a la línia L3. El primer dels 18 trens va començar a circular per la xarxa de metro el 29 de setembre de 1986. Tota la sèrie va ser reformada entre els anys 2007 i 2011 adaptant-la a un nou sistema de decoració i interiorisme. La seva base es troba a les cotxeres de Sant Genís.



Sèrie 4000

La sèrie 4000, d'ample de via ibèric, presta servei a la línia L1 i està formada per 24 trens de cinc cotxes (M-R-M-M-M). Va ser construïda entre 1987 i 1988 per La Maquinista Terrestre i Marítima, Macosa i CAF, com la sèrie 3000 i com ella, va ser reformada entre els anys 2008 i 2010. El seu manteniment es porta a terme als dipòsits de Santa Eulàlia i La Sagrera.



Sèrie 5000

L'empresa CAF, entre el 2005 i el 2007, va construir aquesta sèrie formada per 39 composicions de cinc cotxes (M-M-R-M-M) que circulen per la línia L5 i que van substituir els populars trens de la sèrie 1000. A l’actualitat una petita quantitat de les 39 composicions estan destinades temporalment a l’L3. El seu manteniment s’efectua a les cotxeres de Can Boixeres i Vilapicina.



Sèrie 6000

Juntament amb la sèrie 4000, la sèrie 6000 presta servei a la línia L1 amb ample de via ibèric. Les deu composicions de cinc cotxes (M-M-R-M-M) que formen la sèrie van ser construïdes per CAF entre 2007 i 2009 amb motiu de l’ampliació de la línia. La seva base es troba localitzada als dipòsits de Santa Eulàlia i La Sagrera.



Sèrie 9000

Es tracta de la sèrie de metro més innovadora d'Europa. Va ser construïda per Alstom entre els anys 2006 i 2008 per prestar servei a les línies amb conducció automàtica L9 i L10, en construcció aleshores. Està formada per un total de 55 composicions de cinc cotxes (M-M-R-M-M) actualment repartides per diferents línies: 19 presten servei a les línies automàtiques L9Nord, L9Sud i L10; 25 (adaptades amb cabina de conducció) circulen per la línia L2; i onze (també adaptades) recorren la línia L4. Les composicions destinades a les línies L9 i L10 tenen la seva base als dipòsits de Can Zam i Zona Franca i les destinades a les línies L2 i L4 a les cotxeres del Triangle.



Per saber-ne més:

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada