La locomotora FMGP
núm. 2, anomenada “Monistrol”, pertany a
una comanda que la companyia Ferrocarrils de Muntanya i Grans Pendents va fer l’any
1891 per prestar servei a la línia de ferrocarril cremallera que estava
construint per accedir al santuari de Montserrat. Aquesta locomotora va ser
batejada com a “Monistrol” en honor al poble on es van construir les principals
instal·lacions i lloc de naixement i habitatge de bona part del persona de l’antiga
companyia.
La Monistrol va ser construïda a França per l’empresa Société Française de Constructions Mécaniques des Anciens Etablissements Cail (Cail) de Denain l’any 1892 (amb número de fàbrica 2353). Es tractava d’una locomotora de vapor de tres eixos del tipus 0-2-1T on destacava l’estranya posició de la caldera, inclinada juntament amb el bastidor per mantenir el mateix nivell d’aigua als tram de línia amb forts pendents. Però el que diferenciava aquest tipus de locomotora de la resta de locomotores de Catalunya és que la tracció s’efectuava exclusivament a través de les rodes dentades.
Una composició del
Cremallera de Montserrat amb la locomotora núm. 2 a Monistrol-Nord.
Foto DT
Rowe (1953). Arxiu Salmerón.
La locomotora
Monistrol va participar de l’èxit del nou mitjà de transport que, des de la
seva inauguració el 6 d’octubre de 1982, va revolucionar la mobilitat de l’època
acumulant un creixent nombre de viatgers. A més, el destí va fer-la
protagonista de l’accident ocorregut la Diada de Sant Jaume de 1953, quan un
dels trens que pujava a Montserrat (el tercer d’una comitiva de sis) va perdre
els frens i va començar a descendir línia avall sense control. En el seu
descens, el tren avariat va arribar fins al quart dels trens que pujaven, destrossant
la maquinària de la seva locomotora i empenyent-lo descontroladament via avall per
efecte del fort cop. No va passar el mateix, tanmateix, amb el cinquè tren,
traccionat per la Monistrol. El maquinista, en veure el descontrolat comboi de
trens que els hi venia a sobre a tota velocitat, va canviar el sentit de la marxa
ràpidament i agafant la màxima velocitat va suavitzar el cop quan els trens van
xocar amb ell aconseguint frenar-los. Vuit persones van morir i 122 van
resultar ferides, però gràcies a la perícia i sang freda del maquinista que es
trobava al comandament de la Monistrol, l’accident no va ser molt més tràgic.
Per aquella època,
el material mòbil del Cremallera va ser renumerat i els noms originals van ser substituïts,
cosa que, a partir de 1957, moment del tancament de la línia, va deixar moltes
unitats sense elements identificadors. Així, interromput el servei
indefinidament, la Monistrol va romandre amb la resta del material mòbil de la
línia als tallers de Monistrol-Vila fins a l’any 1971, quan el Sr. Ramon
Carrera i Cloet va adquirir-la juntament amb el cotxe saló FMGP MM Núm. 2 a una
subhasta i va traslladar la composició a la Torre de Bacus de Monistrol,
evitant el seu desballestament.
El cotxe saló conservat
a la finca Fusimanya de Balsareny.
Foto Joan C. Salmerón (2016).
Aquest cotxe saló era
la segona unitat que posseïa la companyia per a les visites d’autoritats. Va
ser construït l’any 1928 en previsió de la nombrosa afluència d’autoritats que l’any
1929 visitaria el Monestir en companyia dels Reis d’Espanya. Per a la seva
construcció es van aprofitar els principals elements de l’antic cotxe AB-12
construït per S.I.G. l’any 1892 i es va dotar d’una nova carrosseria que el
convertia en un cotxe tancat amb passadís central i plataformes cobertes als
extrems, la qual cosa el diferenciava de la resta del parc mòbil del
Cremallera.
La
composició formada per la locomotora Monistrol i el cotxe saló conservada a la
finca Fusimanya de Balsareny.
Foto Joan C. Salmerón (2016).
L’any 1983 la composició formada por la locomotora Monistrol i el cotxe saló núm. 2 va tornar a ser subhastada, acabant en mans del Sr. Ramon Font que la va conservar a la finca Fusimanya de Balsareny, fins que l’any 2016 va ser donada a FGC pels seus hereus. Des de’l mateix any es troba exposada a la nova estació de Monistrol-Vila, on, des de la reobertura de la línia l’any 2003, tornen a circular els trens cremallera camí de Montserrat. D’aquesta manera, es pot afirmar que, després d’una llarga vida, molts viatges i difícils aventures, la locomotora Monistrol ha tornat a Monistrol.
Per saber-ne més:
- Llibre "El tren de Montserrat. Història del Cremallera Monistrol-Montserrat". Carles Salmerón i Bosch (Barcelona, 1986).
- Llibre "Catalunya. Guia de les locomotores preservades". Carles Salmerón i Bosch (Barcelona, 1988).
- Entrevista a Joan Carles Salmerón al programa "Vespre a la 2" de La 2 (15.09.2015).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada