dilluns, 6 de febrer del 2017

La locomotora Monistrol torna a Monistrol



La locomotora FMGP núm. 2, anomenada “Monistrol”,  pertany a una comanda que la companyia Ferrocarrils de Muntanya i Grans Pendents va fer l’any 1891 per prestar servei a la línia de ferrocarril cremallera que estava construint per accedir al santuari de Montserrat. Aquesta locomotora va ser batejada com a “Monistrol” en honor al poble on es van construir les principals instal·lacions i lloc de naixement i habitatge de bona part del persona de l’antiga companyia.

La locomotora Monistrol restaurada a l’estació de Monistrol-Vila.
Foto Joan C. Salmerón (2017). 



La Monistrol va ser construïda a França per l’empresa Société Française de Constructions Mécaniques des Anciens Etablissements Cail (Cail) de Denain l’any 1892 (amb número de fàbrica 2353). Es tractava d’una locomotora de vapor de tres eixos del tipus 0-2-1T on destacava l’estranya posició de la caldera, inclinada juntament amb el bastidor per mantenir el mateix nivell d’aigua als tram de línia amb forts pendents. Però el que diferenciava aquest tipus de locomotora de la resta de locomotores de Catalunya és que la tracció s’efectuava exclusivament a través de les rodes dentades.

Una composició del Cremallera de Montserrat amb la locomotora núm. 2 a Monistrol-Nord.
Foto DT Rowe (1953). Arxiu Salmerón.

La locomotora Monistrol va participar de l’èxit del nou mitjà de transport que, des de la seva inauguració el 6 d’octubre de 1982, va revolucionar la mobilitat de l’època acumulant un creixent nombre de viatgers. A més, el destí va fer-la protagonista de l’accident ocorregut la Diada de Sant Jaume de 1953, quan un dels trens que pujava a Montserrat (el tercer d’una comitiva de sis) va perdre els frens i va començar a descendir línia avall sense control. En el seu descens, el tren avariat va arribar fins al quart dels trens que pujaven, destrossant la maquinària de la seva locomotora i empenyent-lo descontroladament via avall per efecte del fort cop. No va passar el mateix, tanmateix, amb el cinquè tren, traccionat per la Monistrol. El maquinista, en veure el descontrolat comboi de trens que els hi venia a sobre a tota velocitat, va canviar el sentit de la marxa ràpidament i agafant la màxima velocitat va suavitzar el cop quan els trens van xocar amb ell aconseguint frenar-los. Vuit persones van morir i 122 van resultar ferides, però gràcies a la perícia i sang freda del maquinista que es trobava al comandament de la Monistrol, l’accident no va ser molt més tràgic.

Per aquella època, el material mòbil del Cremallera va ser renumerat i els noms originals van ser substituïts, cosa que, a partir de 1957, moment del tancament de la línia, va deixar moltes unitats sense elements identificadors. Així, interromput el servei indefinidament, la Monistrol va romandre amb la resta del material mòbil de la línia als tallers de Monistrol-Vila fins a l’any 1971, quan el Sr. Ramon Carrera i Cloet va adquirir-la juntament amb el cotxe saló FMGP MM Núm. 2 a una subhasta i va traslladar la composició a la Torre de Bacus de Monistrol, evitant el seu desballestament.

El cotxe saló conservat a la finca Fusimanya de Balsareny.
Foto Joan C. Salmerón (2016). 

Aquest cotxe saló era la segona unitat que posseïa la companyia per a les visites d’autoritats. Va ser construït l’any 1928 en previsió de la nombrosa afluència d’autoritats que l’any 1929 visitaria el Monestir en companyia dels Reis d’Espanya. Per a la seva construcció es van aprofitar els principals elements de l’antic cotxe AB-12 construït per S.I.G. l’any 1892 i es va dotar d’una nova carrosseria que el convertia en un cotxe tancat amb passadís central i plataformes cobertes als extrems, la qual cosa el diferenciava de la resta del parc mòbil del Cremallera.

La composició formada per la locomotora Monistrol i el cotxe saló conservada a la finca Fusimanya de Balsareny.
Foto Joan C. Salmerón (2016).


L’any 1983 la composició formada por la locomotora Monistrol i el cotxe saló núm. 2 va tornar a ser subhastada, acabant en mans del Sr. Ramon Font que la va conservar a la finca Fusimanya de Balsareny, fins que l’any 2016 va ser donada a FGC pels seus hereus. Des de’l mateix any es troba exposada a la nova estació de Monistrol-Vila, on, des de la reobertura de la línia l’any 2003, tornen a circular els trens cremallera camí de Montserrat. D’aquesta manera, es pot afirmar que, després d’una llarga vida, molts viatges i difícils aventures, la locomotora Monistrol ha tornat a Monistrol.

Per saber-ne més:

     

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada